La URV investeix el periodista Joaquim M. Puyal com a doctor honoris honoris causa
institució
Tarragona, 01/03/2010.- La investidura de Joaquim M. Puyal és dimarts, 2 de març a les 12 h. al Paranimf de la Universitat. El padrí del doctorand és el cap del Departament d'Estudis de Comunicació Jordi Farré. L'acte acadèmic és obert a tota la comunitat universitària i a tota la ciutadania.

Joaquim M. Puyal i Ortiga (Barcelona, 1949) és un professional i estudiós de l’àmbit de la comunicació, que ha conreat tant la praxi mediàtica com l’anàlisi i la recerca. La seva aportació ha excel•lit tant en la creació d’un llenguatge radiofònic i esportiu propi com en la innovació de formats televisius.

L’any 1968 va transmetre el primer partit de futbol a través de Radio Barcelona. Des del 5 de setembre de 1976 i de forma pionera transmet en català els partits del FC Barcelona. N’ha narrat al voltant de 2.500 dels quals 2.000 en català, des de 1985 a través de Catalunya Ràdio. Les locucions d’en Puyal són propostes rigoroses en què convergeixen ritme i creativitat amb un discurs múltiple que combina informació, divulgació i entreteniment.

És llicenciat en Filologia Romànica (UB) i en Ciències de la Informació (UAB) i doctor en Lingüística per la UB. Des de l’any 1971 fins al 1973 va ser professor de Lingüística General a la UB. L’any 1973 comença a col•laborar amb Televisió Espanyola. Al circuit català va dirigir i presentar durant sis anys Vostè pregunta.

El 1985 comença a col•laborar amb Televisió de Catalunya, on va impulsar projectes d’autor innovadors amb programes de referència, líders d’audiència: Vostè jutja, La vida en un xip, Un tomb per la vida , Tres pics i repicó. És creador d’altres formats televisius entre els quals destaquen les sèries de ficció La Granja i Estació d’Enllaç.

L’any 1999 va idear un joc de taula per a adults El joc del segle, del qual es van vendre 25.000 unitats només en llengua catalana. L’any 2000 va crear la logografia En sabem res, de l’Àfrica?.

Des del 2004 fins al 2008 va ser membre del Consell Social de la UAB. L’any 2009 es va incorporar com a membre numerari a la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans.

En l’actualitat dirigeix el seu petit taller de comunicació que va fundar el 1996, des d’on desenvolupa activitats professionals i de recerca. En l’activitat docent ha col•laborat amb la majoria d’universitats de Catalunya, València i Balears.

En la seva llarga trajectòria professional, Joaquim M. Puyal ha estat inspirador d’una escola, dinamitzador de la indústria audiovisual i investigador del fenomen comunicatiu en totes les seves dimensions.

Ha rebut molts premis i distincions: Premi Ondas, anys 1978, 1979 i 1986; Premi Ondas 2004, a tota la seva inqüestionable trajectòria professional; Premi Òmnium Cultural, 1983, 1986 i 1991; la Creu de Sant Jordi de 1993; el Premi Nacional de Cultura 1997 i el Premi Nacional de Radiodifusió de 2004.

També ha estat mereixedor del Premi Ramon Fuster del Col•legi de Doctors i Llicenciats de l'any 2005; el Premi Internacional Manuel Vázquez Montalbán de 2006; i el Premi Ofici de Periodista del Col•legi de Periodistes de Catalunya, any 2006.