Jairton Dupont, professor visitant al Departament de Química Física i Inorgànica
recerca
Tarragona, 23/03/2011.- El químic brasiler, un dels cent científics més influents del món segons la "Web of  Science", realitza una estada de tres mesos a la URV. Ha col.laborat en les discussions sobre diferents projectes de catàlisi i ha impartit un seminari al Màster Síntesi i Catàlisi, entre d'altres tasques.

El professor Jairton Dupont (1958) treballa al Laboratori de Catàlisi Molecular de l'Institut de Química de la Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) de Porto Alegre (Brasil). L'estada al Departament de Química Física i Inorgànica de la URV, amb el grup Organometàl.lics i catàlisi homogènia, l'han cofinançat l'agència cientifica CAPES del seu país i l'AGAUR de la Generalitat, en el marc del programa PIV de professorat visitant.

Jairton Dupont es va llicenciar en Química per la Pontificia Universidade do Rio Grande Do Sul (PUCRS) i es va doctorar en Química Organometàl.lica a la Université Louis Pasteur d'Estrasburg (França). Va fer el postdoc en Síntesi Asimètrica a la Universitat d'Oxford (Regne Unit). L'any 1990 retorna al Brasil, on continua la seva intensa carrera científica. Des de 1992 és professor de Química Orgànica al Departament del mateix nom de la UFRGS.

La seva recerca s'ha centrat en Química Organometàl.lica, aplicada a Síntesi Orgànica i Catàlisi Bifàsica amb émfasi en Síntesi i Catàlisi Asimètrica. És autor de 190 articles en revistes internacionals, tretze patents, nou capítols de llibre i un llibre de text de Química Organometàl.lica per a la graduació. Els seus treballs publicats entre 1996 i 2006 han obtingut més de 10.000 citacions, i ha dirigit  setze tesis doctorals. Ha estat professor visitant a diferents universitats i ha rebut importants premis, com Humboldt Young Research Award (Alemanya, 2005 ), el premi Scopus d'Elsevier-CAPES (2007), o la Medalla de la revista de la Societat Química del Brasil l'any passat. El 2005 va ser escollit membre titular de l'Acadèmia Brasilera de Ciències.

El grup Organometàl.lics i Catàlisi Homogènia ha tingut projectes en comú amb l'UFRGS i es prepara un de nou amb el professor Dupont per l'any 2012. A Tarragona també ha mantingut contactes científics amb el grup del professor Antoni Llobet, de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ).

Teniu més informació sobre les seves activitats a http://www.iq.ufrgs.br/lamoca/faculty.htm i a