S'inaugura el curs del Màster en Comunicació i es presenta un número monogràfic de la revista CJCS
institució
Tarragona, 05/10/2011.- L'acte d'inauguració del Màster en comunicació política, institucional i corporativa en entorns de crisi i risc és dimecres, 5 d’octubre a les 17 h. a la Sala de Juntes del campus Catalunya. "Catalan Journal of Communication & Cultural Studies" hi presenta un monogràfic sobre marques de destinacions turístiques.

El Màster l'organitza el Departament d'Estudis de Comunicació de la URV. El número especial de CJCS, la revista científica que ha nascut al Departament, porta per títol: "Tourism & communication: place brands, identities and new trends".

Nigel Morgan (The University of Wales Institute, Cardiff) pronuncia la conferència d'inauguració del Màster i que alhora presenta el monogràfic sobre el tema Destination brands: meeting the digital challenge. L’acompanyen els professors de la URV Assumpció Huertas i Enric Castelló, editor de CJCS.

L'any 2011 en el sector turístic ja es coneix com “l'any del turisme rus”. El 70% dels turistes d'aquell país que visiten Espanya trepitgen Catalunya i la Costa Daurada ha esdevingut una de les destinacions preferides. Sembla evident que facilitar qüestions pràctiques com visats o vols té un impacte de primer ordre en l'èxit turísticajuda, però potser encara més important és tenir una bona marca, una bona reputació a nivell internacional, un nom que lligui un lloc a idees com excel•lència, qualitat o cultura.

El número especial de CJCS que es presenta està dedicat íntegrament a l'estudi de les marques turístiques i la reputació de la imatge, factors de primer ordre per tenir èxit en un mercat globalitzat.

Consta de deu treballs de recerca, investigació i teoria sobre la qüestió de les marques turístiques. En aquest volum han participat especialistes internacionals, entre els quals hi formen part membres de la comunitat acadèmica d'Argentina, Espanya, Gal•les (Regne Unit), Hongria i la Xina.

En l'article preliminar, els editors invitats per la CJCS, Nigel Morgan i Assumpció Huertas, fan una introducció general a conceptes com marca de lloc (place brand) o reputació, per tal de fer un estat de la qüestió en la investigació sobre aquest camp, sovint abordat des de perspectives molt diverses que poden anar des dels estudis culturals o l'antropologia fins al màrqueting.

Entre els treballs, s'hi troben articles dedicats a marques catalanes com Barcelona o la Costa Brava. En el primer cas la professora Estela Mariné-Roig (URV) fa un estudi sobre la imatge de la capital catalana en relació als souvenirs que s'hi venen i hi relaciona la qüestió amb aspectes de tipus cultural i identitari. Per la seva banda, la investigadora Katia Yago (UAB), fa una aproximació al turisme de la Costa Brava en relació a la barreja idiomàtica i a les pràctiques lingüístiques.

La qüestió sobre el impacte de les noves tecnologies en l'ús que els turistes fan de la informació és abordada per les professores Manuela López i Maria Sicilia (Universidad de Múrcia), mentre que Natàlia Lozano (URV) i María Isabel Míguez (Universidad de Vigo) amplien l'anàlisi de webs de les autonomies i de Galícia, respectivament.

Per la seva banda, les professores Marina Zanfardini, Lucía Tamagni i Andrea Gatauscas (Universidad de Comahue) presenten una recerca de la marca turística de La Patagònia argentina.

El número també conté estudis més qualitatius d'events específics. Per exemple, Mariana Gómez i Claudia Alejandra Troncoso (Universidad de Buenos Aires) fan un estudi de com les autoritats argentines promouen la marca turística de Buenos Aires i la lliguen al concepte de “capital cultural de Llatinoamèrica”, mentre Bertalan Pusztai (Universiy of Szeged) indaga com un festival dedicat a la sopa de peix ha esdevingut un fenomen turístic a Baja (Hongria).

El volum va precedit per una reflexió dels analistes xinesos Binqi Feng, Bing Dong, Taolong Xu i Ruofei Feng sobre la comunicació de la imatge dels llocs i quin és el rol dels mitjans i de les relacions públiques en l'establiment de les marques.

Teniu la publicació a www.intellectbooks.co.uk/journals/view-Journal,id=162/ Els professors Morgan, Huertas i Castelló presenten també el número especial dijous 6 d'octubre, a les 18 h. a la Facultat de Comunicació de la UPF, a Barcelona, en el marc del 1st International Conference Place Branding On-line.