Cinquanta joves i nens, protagonistes del projecte d'integració Tàndem 2012-13
docència
Tortosa, 17/07/2013.- Més de cinquanta estudiants, joves i nens, han estat protagonistes el curs 2012-13 del projecte Tàndem, una proposta socioeducativa que combina el servei a la comunitat de Tortosa amb l'aprenentatge.

20 alumnes del campus Terres de l'Ebre de la URV i de graus superiors han actuat durant tot el curs de mentors de 38 alumnes de primària, arribats fa poc a Tortosa i amb dificultats d'integració.

Les parelles han compartit experiències tan diverses com anar al cinema o al parc, perquè els escolars descobreixin l'entorn on viuen, o participar en tallers, xerrades o berenars, com a fórmula d'integració. Precisament, el principal objectiu de Tàndem és afavorir la integració social, cultural i lingüística dels alumnes estrangers nouvinguts, i canalitzar el seu desenvolupament personal i formatiu.

Aquest projecte d'acompanyament integral pren el nom de Tàndem perquè el nucli d'intervenció (2 +2) el formen, d'una banda, parelles de mentors (alumnat dels Graus d'Educació Infantil i Primària del campus Terres de l'Ebre i del Cicle Formatiu de Grau Superior d'Integració Social de l'Institut de secundària de l'Ebre), i de l'altra, parelles d'alumnes de sisè de primària de diverses escoles de Tortosa.

El responsable dels graus universitaris de la URV, Josep Holgado, ha fet un balanç molt positiu de l'experiència: "T
ant el grau d’assoliment dels objectius i l’impacte social, com el grau de satisfacció individual en la participació del projecte són molt elevats i encoratjadors, ja que tothom que hi participa adquireix les competències proposades".

Holgado va reconèixer que al llarg dels anys han sorgit pocs i petits problemes, que s'han anat solucionant. Un dels principals, la manca de suport econòmic, s'ha bandejat "amb molta imaginació i treball per part de tots, dels mentors, de l'alumnat i dels promotors". Malgrat les restriccions econòmiques, la voluntat de les institucions promotores és seguir endavant els propers anys.

El projecte Tàndem es va posar en marxa el curs 2010-11 com una iniciativa compartida entre el campus Terres de l'Ebre de la URV, el Departament d'Ensenyament de la Generalitat i l'Ajuntament de Tortosa. A més dels objectius assenyalats d'integració de l'alumnat nouvingut i de servei a la comunitat, pretén també: oferir una proposta educativa als alumnes-mentors, establir una xarxa de relació entre aquests i els alumnes d'origen estranger de les escoles de Tortosa, ajudar a millorar el rendiment escolar dels nouvinguts i contribuir a la sensibilització de l'entorn sobre les relacions interculturals, superant prejudicis i evitant la discriminació i la marginació.

La participació ha anat creixent amb cada edició. El primer curs van prendre part deu mentors i deu alumnes, i el curs 2011-12 van ser 21 i 23, respectivament.