Helena Torrell guanya el primer concurs de divulgació científica Vols saber què investigo?
recerca
Reus, 20/11/2013.- L’estudiant de doctorat Helena Torrell ha guanyat el primer concurs de divulgació científica Vols saber què investigo?, de dimarts 19 de novembre a la tarda, al Teatre Bartrina de Reus. La seva exposició ha estat "Esquizofrènia, energia i genètica".

El premi està dotat amb 700 euros i la producció d’un vídeo divulgatiu sobre la seva recerca.

L’espectacle, presentat per Oriol Grau, ha comptat també amb els experiments del divulgador i científic Dani Jiménez, que han sorprès el nombrós públic assistent. L’activitat, anomenada Ciència al teatre, s’emmarca en la Setmana de la Ciència 2013 i ha estat organitzada per la Unitat de Comunicació de la Ciència de la Universitat i per l’Antena del Coneixement de Reus.

En la seva explicació al concurs, Torrell  –que és doctorand del programa Salut mental: genètica i ambient–,  s’ha centrat en una malaltia de la qual encara se’n desconeixen moltes coses, l’esquizofrènia, i en com és possible que la genètica ens ajudi a comprendre-la. El jurat n’ha destacat l’ús d’elements i recursos que enriqueixen el missatge i la capacitat de l’estudiant de fer entendre la malaltia, així com el rigor en donar a conèixer el contingut de la seva recerca.

El segon premi, dotat amb 300 euros, s’ha concedit ex aequo a Toni Vallès i Estela Mariné, que han defensat les exposicions "Connecta't a les xarxes" i "La imatge turística online de Catalunya", respectivament.

El concurs Vols saber què investigo? ha estat una de les activitats d’una jornada dedicada a fer de la ciència un espectacle. Abans, el físic Dani Jiménez, conegut per diversos espais de divulgació a TV3, ha fet un viatge per la història de la ciència i els personatges que n’han format part. Des d’Arquímedes fins a Einstein, el públic familiar assistent ha seguit i participat d’experiments sorprenents que expliquen algunes de les bases de la ciència i el mètode científic.

El vestíbul del Teatre Bartrina també ha acollit dues experiències de grups de la Universitat: Materials superconductors i levitació, a càrrec del centre EMaS; i Experimenta amb robots mòbils, a càrrec de l’associació de robòtica URBots.

La divulgació de la ciència, és a dir, explicar què es fa a la Universitat i què s’investiga  –més enllà de la docència– i acostar els continguts científics a tot tipus de ciutadania, ha estat el principal objectiu del concurs Vols saber què investigo?. Els participants, sis estudiants de doctorat de la URV entre els quals es compten els tres guanyadors, han hagut d’explicar el contingut de la seva recerca en un llenguatge planer, que pogués entendre qualsevol persona no entesa en la matèria. Cada un d’ells ha disposat de vuit minuts i s’han valorat qüestions com l’originalitat del monòleg, la comunicació no verbal i la capacitat de síntesi.

La divulgació és també l’objectiu de la Unitat de Comunicació de la Ciència, ComCiència, de la URV i del CEICS, que ha impulsat l’activitat conjuntament amb l’Antena del Coneixement de Reus. S’ha comptat amb la col•laboració del Teatre Bartrina, el Centre de Lectura i la Diputació de Tarragona.

Aquesta activitat s’emmarca en la Setmana de la Ciència 2013, l’esdeveniment anual més important de divulgació científica a nivell europeu, que a Universitat arriba a la 18a edició. Teniu tots els detalls del programa aquí