Neix Biosfer Teslab SL, nova empresa derivada de la URV
innovació
Tarragona, 20/12/2013.- Biosfer Teslab SL és una nova empresa derivada (spin-off) de la URV en aliança amb l'IISPV, que desenvolupa i ven productes basats en la diagnosi in vitro, un nou test diagnòstic que millora l'avaluació del risc cardiovascular. El divendres, 20 de desembre s'ha constituït l'empresa, al Rectorat.

Francesc Xavier Grau, rector de la URV i Oriol de Solà-Morales, director de la Fundació Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), juntament amb els emprenedors de la iniciativa, els professors Xavier Correig i Lluís Masana i els doctorands Roger Mallol i Núria Amigó, han constituït la firma. El mateix dia, divendres 20 de desembre, el Consell Social de la URV ha aprovat la constitució.

Biosfer Teslab, SL neix en el marc de les activitats de recerca de Xavier Correig, del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica, i de Lluís Masana, del Departament de Medicina i Cirurgia, en el camp de la caracterització de lipoproteïnes basada en ressonància magnètica nuclear. Les tecnologies que s’han desenvolupat porten per títol “Methods for the characterization oflipoproteins” i“Methods for determining the lipiddistribution between the core and the shell of a lipoprotein particle”, i estan protegides mitjançant sol·licituds de patent europees davant l’Oficina Española de Patentes y Marcas (OEPM).

Roger Mallol i Núria Amigó són alumnes de doctorat del Departament d'Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica. El primer fa el doctorat en Bioinformàtica i la segona, en Biofísica. Ambdós han desenvolupat aquest nou test diagnòstic que millora l'avaluació del risc cardiovascular en pacients amb alta probabilitat de patir aquest tipus de patologies.

A partir d'anàlisis de sang en aparells de ressonància nuclear, el programari desenvolupat per Amigó i Mallol -que també és investigador a l'Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili, IISPV, - possibilita no només quantificar el colesterol, sinó el número i la mida de les liproteïnes, fet que permet millorar el diagnòstic i el tractament. Biosfer Teslab té Europa com a mercat de referència: laboratoris d'anàlisis clíniques, empreses del sector farmacològic, etc.

Biosfer Teslab, SL és una societat creada i participada per la URV amb un 9%, l’IISPV amb un 6%, el Xavier Correig amb un 5%, Lluís Masana amb un 5%, Roger Mallol amb un 45% i Núria Amigó amb un 30%. Aquest projecte emprenedor ja ha esta premiat pel Consell Social de la URV i pels X Premis ReusEmpresa.

L’IISPV es va crear a la demarcació de Tarragona amb l’objectiu de contribuir a l’impuls i la gestió de l'activitat de la recerca en l’àmbit sanitari i biomèdic, amb la missió de buscar sinèrgies i promoure la col·laboració entre l’Institut Català de la Salut, el grup SAGESSA, el grup Pere Mata i la URV.

La Unitat de Valorització de la URV (UV-URV), des de l’Àrea de la Propietat Industrial i Intel·lectual i l’Àrea d’Emprenedoria, ha assessorat i acompanyat aquest projecte en la protecció de la tecnologia i en la llicencia d’aquesta, així comel procés de participació de la URV en l’empresa, respectivament.

El Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació (CTTi) de la Fundació URV és la Unitat de Valorització de la URV gràcies al suportd’ACC1Ó, i al finançament obtingut a través del Ministeri de Ciència i Innovació,mitjançant Pla Estratègic PETRA 2010-2013.