Una aplicació mòbil desenvolupada a la URV permet acreditar el nombre d'ocupants que hi ha en un vehicle
innovació
Tarragona, 21/02/2014.- Una aplicació mòbil desenvolupada per l’empresa derivada de la URV Staitec a partir de la patent generada pel grup de Recerca Crises, de la URV, permet certificar el nombre de persones que hi ha en un cotxe o en algun altre espai en un moment concret. L’empresa Abertis Telecom presenta l’aplicació al Mobile World Congress a partir del dilluns, 24 de febrer.

Aquesta aplicació, que ha estat cofinançada per l’empresa Abertis Telecom i la Universitat, està pensada perquè els usuaris puguin gaudir de manera còmoda dels avantatges reservats als vehicles d’alta ocupació, que circulen amb 3 o més passatgers, com per exemple preus de peatge més barats o accés a places d’aparcament reservades en entorns urbans.

La tecnologia generada permet certificar el nombre de persones que comparteixen un cotxe durant un trajecte sense que els usuaris hagin de revelar la seva identitat, garantint, per tant, el seu anonimat. Aquesta és la característica principal de l’aplicació per a telèfons mòbils que, a petició d’Abertis Telecom, la URV i l’empresa Staitec, spin-off de la URV, han desenvolupat a partir del coneixement generat pel grup de recerca Crises.

Un cop certificat que el número de passatgers que viatgen dins un vehicle és el requerit, l’aplicació permet accedir a serveis reservats a aquest tipus de cotxes: aparcar en places reservades, gaudir de descomptes en peatges o poder circular per carrils reservats dins la ciutat, per exemple. “Bàsicament, el que l’aplicació permet és certificar el compliment de les regles del joc. Que només els vehicles que realment estiguin plens puguin fer ús dels serveis i avantatges reservats per a ells”, explica Josep Maria Gastó, responsable d’STAITEC.

L’aplicació funciona mitjançant la tecnologia NFC - Near field communication- una tecnologia que ja es troba en la majoria de telèfons mòbils intel·ligents i que té com a propòsit facilitar la interconnexió de dispositius i l'intercanvi de dades en un entorn acotat. L’eina permet que tots els ocupants certifiquin en un moment concret que estan dins del mateix vehicle, ja que els telèfons mòbils s'han de tocar pràcticament entre ells perquè s'activi la signatura digital de les persones usuàries. D’aquesta manera, una vegada certificat el nombre d'ocupants es genera un tiquet digital i el conductor, passant el telèfon mòbil per una barrera d’autopista o per una barrera d’un aparcament, pot acreditar el nombre de persones reals que ocupen el transport. S’evita, per tant, l’ús de càmeres ni de cap altre dispositiu addicional que ho validi.

Josep Domingo, responsable del grup de recerca Crises, de seguretat i privadesa de dades, i coautor de la patent, explica que en el seu desenvolupament “s’ha garantit la preservació de la identitat  de les persones que fan la signatura digital”. Se sap només el nombre de persones però mai qui són o a qui pertanyen els telèfons que han signat el tiquet digital.

L’empresa Abertis Telecom, en qualitat de soci industrial i soci tecnològic del projecte, està estudiant les diferents opcions que han de permetre integrar i validar l’ús de la tecnologia en diferents entorns i escenaris reals. En aquest, sentit està prevista la realització de proves pilot en condicions similars a les normals en els entorns de proves que l’empresa disposar en diferents localitzacions. L’empresa pretén fer la presentació pública de l’aplicació al Mobile World Congress, congrés de referència mundial del sector del mòbil i tecnololgies TIC que es fa del 24 al 27 de febrer a Barcelona.

Teniu un vídeo sobre l'aplicació aquí