L'Ajuntament de Reus i la URV organitzen el Primer Mercat de Projectes Socials
docència
Reus, 17/03/2014.- L’Ajuntament de Reus i la URV organitzen el Primer Mercat  de Projectes Socials. Es fa el dijous, 24 d’abril a la Facultat d’Economia i Empresa i hi participen una trentena d’entitats. El dilluns, 17 de març s'ha presentat la iniciativa a l'Ajuntament.

L'acte ha tingut lloc al matí, a la seu de l'Ajuntament. Han firmat un conveni per fer possible el Mercat el rector de la URV, Francesc Xavier Grau i l’alcalde de Reus, Carles Pellicer. En la presentació han acompanyat a l’alcalde i el rector la regidora de Participació Ciutadana, Àngela Tello, i la vicerectora de Docència i EEES de la URV, Maria Marquès.

El Mercat, el dijous 24 d’abril a la Facultat d’Economia i Empresa del campus Bellissens, participen una trentena d’entitats de la ciutat. Aquestes tindran l’oportunitat de compartir les seves idees, necessitats i inquietuds amb l’estudiantat i el professorat universitari. La finalitat és promoure Treballs de Fi de Grau o de Màster en el context del Programa d’Aprenentatge Servei. Per la Universitat es tracta d’una oportunitat d’impulsar aquest programa.

Per l’Ajuntament es tracta d’incidir en l'objectiu principal de la regidoria de Participació i Ciutadania d'enfortir les associacions de la ciutat i, per tant, posar al seu abast eines per tal de facilitar la seva tasca, ja sigui oferint cursos de formació o recursos materials i humans per tal de poder tirar endavant els seus projectes.

El Mercat de Projectes Socials és una activitat inclosa en el Programa d’Aprenentatge Servei, que compta amb el suport específic del Consell Social de la URV. L’Aprenentatge Servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte. Treballar sobre les necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo, fa possible la formació dels estudiants no únicament com a professionals sinó també com a ciutadans que, amb el seu nivell cultural, els seus coneixements i habilitats específiques i el seu esperit crític i humanista, siguin la base d’una societat més justa, solidària i sostenible.

En concret, en el Mercat les entitats de Reus proposaran projectes per a ser desenvolupats per part de l’estudiantat. S’hi podrà trobar projectes de naturalesa social, cultural i ambiental, de potencial interès per titulacions de tots els àmbits de coneixement. Qüestions com les necessitats de col•lectius amb diversos tipus de discapacitat, la promoció de la salut, la tinença responsable d’animals, la promoció de la cultura i les tradicions de Reus, la conservació d’espais naturals o la defensa dels drets dels col•lectius més vulnerables, trobaran un espai per fer-se escoltar i cercar complicitats.

L’organització d’aquest tipus d’activitat compta amb referents internacionals a universitats dels Canadà, Bèlgica i el Regne Unit i és expressió del concepte d’innovació social promogut per la Comissió Europea com a estratègia per al canvi social.

El format de l’activitat pren com a referència les iniciatives més modernes de matching dutes a terme amb èxit en diferents àmbits. Així, per exemple, el marketplace ambiental o Projecte Tàndem promogut per la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

Els espais previstos al Mercat són: Àgora, que és un temps i un espai reservat per a l’exposició per part de les entitats socials dels projectes prèviament identificats com a candidats; El Quiosc, un espai físic reservat per a que les associacions interessades posin a disposició dels participants el material gràfic que creguin oportú; el Meeting Point, on cadascuna d'elles disposa d’un espai propi, per tal d’ampliar informació sobre la seva activitat i projectes a les persones interessades. El Mercat comença a les 16 h. del dia 24 d'abril amb la presentació institucional a la sala d'actes del centre, i els espais ocupen diferents aules.